Monday, February 01, 2016

Berubah Kerana...


Ya. Manusia berubah. Manusia perlukan perubahan. Hanya ada 2 cabang, antara kau memilih untuk ke arah kebenaran, atau kesesatan.

Hanya sekadar mahu mencoretkan di sini. Ada satu cerita yang ingin aku kongsi. Walau cerita aku tak seindah mereka, namun aku ada cerita aku sendiri. Dimana menjadi helaian coretan yang mendewasakan aku.

Manusia tend to berubah menjadi lebih baik. Kadang-kadang sebab terikut-ikut orang. Orang pakai macam ni kita nak pakai macam ni. Orang lain muslimah kita nak jadi muslimah. Sebab lain, manusia berubah juga disebabkan manusia lain di sekeliling mereka.

Ya. Aku pernah berubah kerana manusia. Bukan kerana diri sendiri yang nak berubah. Hahaha terlalu kelakar untuk dikenang. Kenapa la bodoh sangat. Tapi takpe, pengalaman mendewasakan kan? Aku pernah crush dekat sorang mamat ni. Alim lah juga budak nya. Dia suka orang yang baik sopan alim gitu. So automatic aku pun nak tercalon la jadi dream girl dia. Aku ganaih kot. Entah macam mana boleh nak jadi sopan tetiba. Aku pun beli tudung labuh and pakai. Sebab nak masuk dalam list lah kengkonon nya. Lama-lama aku rasa bukan mudah nak istiqamah. Dalam diri ni pun jahil yang teramat. Aku jadi la normal balik. Jadi perempuan biasa.


Then, aku sedar. Berubah kerana manusia itu tidak kekal. Berbaliklah kepada tunjang utama. Dia yang menciptakan, dan kerana Dialah segala-galanya dilakukan. Tertunduk aku atas keagungan. Allah…

1 comment: