Saturday, January 02, 2016

Nawaitu


“innamal a’malu bin niat”

Kini aku mengerti kenapa Allah sangat menekankan niat dalam manusia melakukan sesuatu perkara. Walau apa pun yang kita lakukan, semuanya berpaksi pada niat. Baik niat mu, baiklah yang akan datang kepadamu.

Aku terbaca sesuatu di dalam buku:

“Semasa zaman jahiliyah dahulu, manusia yang sesat menyembah berhala, menandakan mereka tidak menyembah Tuhan yang Esa. Zaman sekarang pula, berhala tu wujud juga. Tetapi berhala tu adalah DUIT”


Tersentak…


Menusuk…


It’s a fact anyway. Kenapa nak terkejut? Memang betul kan? Baru terperasan?
Syukurlah Tuhan masih sayangkan kita. Masih ada peluang, masa, dan kesempatan untuk kembali kepada TuhanMu yang menciptakan.

Kenapa kerja?

“sebab nak income banyak”

“sebab nak ada duit banyak. Boleh beli itu ini”

“sebab nak cari duit la”

“sebab nak jadi orang kaya”

Berbalik kepada niat. Masih ada peluang untuk berubah.

“kerana ini adalah satu ibadah”

“ini tanggungjawab dan amanah yang saya harus lakukan”

“nak sampaikan ilmu Allah kepada semua orang, membantu masyarakat”

“bekerja adalah satu ibadah kepada Allah”

“saya lakukan yang terbaik, usaha yang terbaik, selebihnya saya serahkan pada Allah”

SEMUA YANG BERLAKU ADALAH DENGAN IZIN NYA

Ya Allah, sucikan hati ini daripada sifat mazmumah, sombong, riak dan takbur.
Jadikan aku hamba Mu yang sentiasa bersyukur, menginsafi diri, menyedari kebesaran dan kekuasaan Mu, tawadhuk dan rendah hati

Semua ini hanyalah pinjaman dari Tuhan. Siapa kamu untuk meninggi diri? Siapa kamu untuk megah mendongak ke langit?


Ya Tuhan, istiqamah kan hati ini. Ameeen


No comments:

Post a Comment