Sunday, February 21, 2016

Day 2



Tiba masanya aku rasa lelah dengan semua ini. Lelah dengan rasa yang tidak pasti. Yang aku tidak nampak jalan penghujung yang membawa aku ke arah cahaya. Semakin kelam, membuat aku tersungkur di perjalanan. 

Aku penat.

Terasa ingin aku berlari. Meninggalkan semua ini. Aku tidak pasti. Aku terkabur dengan garis-garis harapan. Yang membuat aku setia di sini. Setia menghadapi semua kelelahan ini. Andai benar ini sejati, mengapa ini terjadi?

Aku pernah merasakan kelelahan ini. Namun kerna cahaya yang menyambut lembut, hilang kegusaranku. Namun mengapa hanya seketika cuma?

Manusia itu tidak sempurna. Penuh noda dan cacat celanya. Mungkin Tuhan mahu kita mengerti akan kelebihan dan kekurangan itu ada. Kekurangan itu melengkapi, namun tidak semua kekurangan itu dapat kita lengkapi sesama sendiri. Mungkin kekurangan itu dilengkapi oleh yang lain nya, tetapi bukan dia yang kita harapkan. Siapa tahu.

Manusia itu pelbagai personalitinya. Bukankah kita harus meraikan perbezaan itu?

Manusia itu sifatnya saling menyalahkan. Melihat kesilapan sebagai satu material normal yang dapat diterima akal. Walaupun tanpa sedar, namun pengakuan itu melukakan. Pedih di lubuk hati yang terdalam. Siapa saja yang bisa melihat?


Izinkan aku berdiri di sini. Berhenti melangkah bersama-sama harapan dan kemanisan lalu. Bersama kenangan manis dan pahit yang ingin aku simpan. Biarkan janji dan harapan semalam berterbangan dibuai bayu pagi hari. Usai ia terbang jauh, sepenuh pengharapan ku pohon agar jangan kembali lagi. 



1 comment: