Wednesday, February 22, 2012

a new chapter begin

Assalamualaikum ..
hari ini aku masih ingin mencoret lagi ..dah lama blog nih aku biarkan berhabuk.tak dapat kesempatan untuk update.lepas final exam ari tu . terus ada program bahasa arab .then,aku stay kat rumah .memang busy giler laa kan sebab aku part time .keje dengan makcik aku.boleh laa buat isi masa lapang daripada boring dok rumah tuh .. and actually yesterday new chapter begin .semester 2 just started .and i wish a good luck in this semester and so on since my semester 1 examination result was quite bad . #sobs

masa stay kat rumah ari tu .result keluar . and i was very shocked. aku rasa terkejut sangat sebab tak sangka sampai teruk macam tu result semester aku . and aku berfikir ,kenapa boleh sampai jadi macam ni ? aku banyak dosa ke ? air mata menitik di birai pipi ..aku cuba kuatkan hati ."
arghhh ! maybe nih silap kot.mimpi ke aku ? ".. sampai macam tu aku fikir . but it was too late .seriously ...

then , after a day .. a day later ...a day later ...aku muhasabah diri balik .kenapa result aku teruk sampai macam tu .. and i admit that i was a very lazy girl at that semester .seriously ..aku admit memang dalam seumur hidup aku ,aku tak pernah semalas tu .semalas time aku kat usim ni ,ambil degree and dekat semester 1 . memang truely aku sedar benda tu .hurmm .entah lahh .tak tahu kenapa .mungkin aku malas belejar kot .and mungkin time tu aku tak laa dream high sangat .aku aim biasa - biasa je ..teringat lecturer aku pernah bagitahu
"if you dream high ,you will work for it and you will try to achieve it "



aku terfikir gak benda tuh .mungkin aku tak dream high .and aku memang jenis yang culture shock bila stay kat satu - satu tempat .i mean ,bukan culture shock yang terpengaruh kepada bad surrounding ,tapi aku lambat siket nak addept suasana kat situ ..this is a university .things are not same as before .dulu matrik .sekarang universiti .sangatlah berbeza .sekarang semua benda kene buat sendiri .and aku memang malas siket nak buat benda - benda macam nih kann *memang salah aku laa .haha

and then ,sebenarnya kejayaan kita ni bukannya depend pada usaha kita semata - mata .kadang - kadang kejayaan kita atau seseorang tu disebabkan faktor lain .faktor luar maybe .atau faktor yang datang dari diri diorang. contoh ,kejayaan seseorang tu kadang - kadang bukan sebab dia pandai atau dia banyak belajar atau sebab dia otak genius or what .tapi disebabkan doa daripada orang lain .doa daripada orang lain yang tak kita ketahui doanya kan makbul :D

kawan - kawan aku yang fakulti lain especially FSU dengan FPQS ramai dapat dean list . tahniah korang .aku akan menyusul kemudian .insya'Allah .and yang sangat membakar semangat aku ,member - member aku yang sama fakulti dengan aku (tapi bukan sama course) ada je yang dapat dean list . subjek yang diorang ambil sama je dengan aku actually . kat situ ,aku tefikir .terpaku jugak laa . kalau diorang boleh ,kenapa aku tak boleh .aku tahu kebolehan aku dekat tahap mana .and aku tahu apa punca aku tak boleh dapat dean lis semester ni.aku malas .aku rindu zaman aku sekolah dulu .dulu ,aku sangat rajin belajar .most all the time ,aku akan ada dengan buku .eventhough aku nak pergi makan pun ,aku bawak jugak buku .HUHU

serius aku rindukan aku yang dulu .dapat ke aku temukan kembali aku yang dulu ? yang rajin belajar tanpa gangguan anasir - anasir luar dalam otak aku ni .aku taubat ,aku sedih sangat tapi nak buat macam mana .aku kene redha .dah tu yang tersurat .apa yang aku kene buat sekarang ,move .move !
" kau boleh berubah ! tiada sape pun yang akan ubah diri kau melainkan diri kau sendiri "

and sekarang ,semester 2 dah bermula .aku pasang niat baru .azam baru . aku akan berubah .untuk diri aku sendiri .untuk mak dan ayah .ya Allah ,beri aku kekuatan dalam menyempurnakan tanggungjawabku sebagai seorang hambaMU .seorang pelajar .istiqamahkanlah aku dalam menempuh segalanya .beri aku kekuatan ya Allah .aku akan berusaha sehabis baik .izinkan aku ,ya Allah .

No comments:

Post a Comment