Friday, April 19, 2013

catalyst

Assalamualaikum readers yang comel dan hensem sekalian !

hari Rabu hari tu kitorang ada kuliah Financial Management yang diajar oleh madam Karmila. dubdab dubdab terasa hati ini sebab hari tersebut madam bagi markah test. As expected, memang hancur berderai pecah kaca pecah gelas. Eh silap. Hancur berderai harapan aku sebab test teruk. So lepas tu bermula la sesi ceramah dan nasihat madam. Madam frust sebab markah kami teruk.

satu statement aku tak boleh lupa yang keluar daripada mulut madam " jangan kata takde boyfriend kita tak boleh nak belajar "

Gulpp. aku telan ayaq liuq sebab statement tu aku terasa gila macam ada batu besar hempap kepala ni. madam kata belajar kena ada catalyst. tu salah satu punca nak berjaya juga la. aku terkedu. lama aku dok fikir kebenaran kata-kata madam tu. sebab madam open history lama and story dekat kitorang pasal zaman dia belajar dulu boyfriend madam sekelas and diorang selalu compete each other. so jadi catalyst untuk madam rajin study. macam tu laa ceritanya.



berbalik kepada pandangan aku. penting ke catalyst ni ?
bagi pendapat aku yang tak berapa matang ni, catalyst memang penting pun. sebab ia boleh boost up semangat kita nak study. ada org bagi semangat, ada orang nak compete dengan kita. lagi-lagi orang tu orang yang kita sayang kan. tapi ....

 jangan sempitkan fikiran dulu. catalyst ni macam-macam bentuk. boyfriend/girlfriend ,ibu bapa, kawan-kawan, family. tu semua catalyst. tapi mesti semua orang (bukan semua tapi most people laaa) akan fikir yang catalyst yang tetttt tu kan. hey jangan deny laaa. mengaku je laa *flipshawl

okay kalau nak fikir yang tettt tu, kita fokus pada tett tu laa kan. sebab catalyst daripada mak ,ayah and family memang sentiasa ada. depends pada kita je bila nak datang kesedaran tu. okay sekarang kalau ehem2 sebagai catalyst. soalan yang kita perlu tanya diri kita :

 kita ada ehem2 ke yang nak dijadikan catalyst ?
okay gurl-gurl yang comel sekalian dan guy-guy yang tough tengah baca entry ni, tanya balik diri korang ,korang ada bf/gf ke ? kalau yang ada tu, tu pun belum sure bf/gf korang tu jadi catalyst kan. sebab ada je bf/gf yang bukan macam bf/gf tapi lebih menjatuhkan kita ada laa. so beware kepada bf/gf macam ni. and kepada yang ada ehem2 tu and selama ni ehem2 tu menjadi catalyst korang, jadikan benda tu untuk boost up terus semangat korang. tapi yang takde ehem2 ni macam mana plak ? jeng jeng jeng


yang takde ehem2 ni macam mana ?
jangan sedih. jangan gusar. tanya balik hati korang, korang perlukan catalyst macam tu tak dalam menemani jalan-jalan berliku dalam hidup korang ? mesti majority jawapan nya ya kan kan kan. even ada yang tak nak mengaku tu,mesti ada sekecil zarah laa jawapan ya tu kan. that's fitrah okay. setiap orang nak orang yang support dia dalam hidup dia.

ada hikmahnyaa ..
chill laaa kalau belum jumpa. that's mean Allah tahu anda kuat untuk hadapi semua nya tanpa catalyst yang tu disisi. maybe belum sampai masanya. kita tak tahu, maybe bila ada catalyst yang ehem2 tu kita jadi lagi malas nak belajar sebab dok leka dengan permainan dunia. who knows kan. Allah sayang kita,kawan-kawan. sebab tu Allah bagi kita masa untuk single dulu. Allah maha mengatahui, maybe kita belum bersedia untuk semua tu. sebab tu kita belum jumpa catalyst yang dimaksudkan. Allah dah rancang plan yang terbaik untuk kita. kita merancang, Allah merancang. namun perancangan Allah adalah yang terbaik. *kesat air mata

orang single adalah orang yang tinggi daya independent dia sebab dia kuat untuk hadapi semua dengan kekuatan dia sendiri. ni bukan cerita kekuatan fizikal, tapi kekuatan mental tu penting. 

so ,what say you ?
keep faith. Allah dah rancang yang terbaik untuk kita. so just follow the flow. aku tak kata kita kena couple and cari catalyst untuk dapatkan semangat untuk belajar. tidak. sama sekali tidak. kawan-kawan, kita ada Allah. kita ada mak and ayah. kita ada family. kita ada kawan-kawan yang setia dengan kita. compete laa dengan kawan-kawan kita. tu pun satu catalyst juga kan. persaingan yang sihat. ingat amanah kita dengan mak and ayah. and tanggungjawab kita menuntut ilmu Allah yang maha luas ni. letak benda tu betul-betul dalam hati, in sya Allah hati kita tak goyah.



tapi nak catalyst yang tu jugak.
hey toksah gatai naaa. kita jangan tengok satu contoh je. cuba tengok banyak lagi contoh kat luar sana yang sama keadaan dengan anda. banyak je orang berjaya tanpa ada catalyst yang ehem2 tu. semua sebenarnya depends pada diri sendiri. kalau nak ada ehem2 tu ,tanya hati kita yang kita ni cukup kuat tak nak hadapi up and down dalam relationship ? kalau tiada jawapan tu, faham-faham sendiri la kan.

apa yang kau nak sampaikan sebenarnya ?
aku tak suruh korang cari bf/gf sebab nak dapatkan catalyst. and aku tak cakap pun suruh korang yang ada bf/gf tu break up. semuanya depends on diri kita sendiri. kita je tahu apa yang kita mampu and tak. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. bagi yang single, tu kuatkan diri anda. bagi yang ada ehem2 tu, jangan nak bangga pulak sebab korang belum nikah lagi. so uncertainty tu masih ada. belum sure kan. anything can happen.

aku admit, catalyst tu memang penting. tapi yang sebenarnya catalyst terpenting dalam hidup kita ialah diri kita sendiri. kuatkan semangat kita, kita ada azam and cita-cita sendiri, ada aim nak capai apa, and percaya dengan janji-janji dan takdir yang Allah dah tentukan. in sya Allah korang tak akan risau pasal catalyst tu lagi. *fighting !

*catalyst : pendorong



No comments:

Post a Comment