Sunday, February 03, 2013

Epilog Seorang Kuli


Assalamualaikum kawan2. Lama betul aku tak mencoret dan merepek dalam blog ni. Actually sekarang I’m on leave. Haaa leave ape tu ? harharhar ..
Sekarang tengah cuti sem . Alhamdulillah habis sudah semester 3. Hope result exam nanti tak mengecewakan. Aku dapat rasakan naik tahun 2 ni rasa semangat sikit study tak tahu kenapa. Sebab nak cepat habis study and kerja kot. Ngehss. Tapi cuti ni ada sesuatu telah mematahkan hujah dan keinginanku yang satu itu..
Nak tahu story ? Jom baca apa aku merepek .
Cuti ni aku kerja dengan jiran aku. Dia ada business dekat hentian Tangkak .Alaaa dekat tepi highway tu. Tak tahu la kalau yang negeri lain tak pernah lalu situ kan. Hmm nak dijadikan cerita ,seriously aku dapat belajar banyak benda and pengalaman sangat mematangkan aku even sedikit. Selama ni aku nak cepat habis belajar and nak kerja. Sebabnya,nak rasa ada duit sendiri. Ye laaa bila ada duit sendiri semua kita nak kita dapat beli. Tapi sekarang ni aku rasa hujah aku tu tak betul and now aku tukar persepsi aku.
kenapa ?

Part time masa cuti ni aku kerja dengan orang. So bayangkan je laa macam mana kan. Pagi-pagi dah kena angkut barang-barang jualan bawa masuk dalam lori. Memang kerja lelaki la aku buat kan. Aku mana pernah buat kerja berat-berat macam tu. Adakah aku yang terlalu manja ? huhu. Lepas tu kalau ada silap buat sikit kena marah juga lah. Bila aku kira harga makanan yang orang beli,mesti dia nak kira balik sebab takut aku kira salah. Eh come on lah ingat aku budak tadika ke. Seriously hot gilaa pedih je dalam hati tapi sebab aku ingat janji aku dengan mak jangan buat hal aku sabar je. Sobsob..

Mana ada pekerja yang tak pernah kena marah dengan bos. Aku admit aku memang ego sikit sebab aku anak first in my family. And aku tak suka orang marah-marah aku tak tentu pasal even kesilapan kecil pun nak marah depan public pula tu. Kalau korang rasa apa yang aku rasa, mesti korang akan fikir macam apa yang aku tulis ni. Malu nyaa Allah je tahu. Jatuh juga laa maruah bila kena marah depan orang kan. Before ni aku kerja dengan makcik aku. That was so different with this kind of experience. Dulu makcik tak pernah marah pun,just kalau aku buat silap sikit yang tak betul dengan kerja je ,dia akan tegur baik-baik. Aku datang kerja lambat pun dia lek-lek je. Seriously.

Something yang aku belajar daripada pengalaman ni, bila kita dah jadi bos ke satu hari nanti jangan sesekali malukan pekerja kita depan orang ramai. Kita kena fikir mereka juga manusia seperti kita ,yang ada maruah. Mesti diorang malu diperlakukan sebegitu. And jangan pandang rendah dekat pekerja kita ,kita tak tahu entah-entah pekerja kita tu keimanan dia lebih kuat daripada kita. Ni kat dunia je harta benda,sebab tu kita tak boleh berlagak. Orang kata apa “kerek’’ kan .lulzz

Selalu yang berhenti dekat situ pakcik-pakcik yang driver lori or bus sebab diorang memang kerja hantar barang kan. Lagi-lagi hantar barang ke JB Bandar kot. Aku tengok kasihan dekat pakcik-pakcik tu sebab muka memang penat gila ,cari rezeki untuk family kan. Penat and haus kena la berhenti kejap untuk beli makanan,minuman,rehat-rehat. Sampai ada yang tidur dalam transport diorang before sambung perjalanan.

Aku sedar ,bukan senang nak cari duit. Memandangkan sekarang ni kos hidup tinggi kita kena study betul-betul biar dapat gaji banyak and tak jadi kuli sebab aku serik dah jadi kuli T__T
Hmm dunia pekerjaan nanti macam mana laa agaknya kan. Kalau dapat bos baik Alhamdulillah sangat –sangat. Tapi kalau dapat bos macam bos aku ni, huwaaa naudzubilllah hi in zalik. Minta dijauhkan.
Tu laa coretan aku sebagai Epilog Seorang Kuli .

No comments:

Post a Comment